Page 5 - Bladet2018
P. 5

Det naturliga boendet i Kungsör





 Årets kundenkät visar på         Serviceindex                                 Trygghet – En god grannsämja främjar
                                                                               tryggheten. Bland våra hyresgäster anser
                                                                               nästan 90 % att de har god kontakt med sina
                                                                               grannar. Däremot är det nästan 25 % som
 mycket nöjda hyresgäster  Ta kunden på allvar  94,4%  -6,1%          93,9%    tycker att förrådens säkerhet mot inbrott inte
                                                                               är bra eller tillfredställande. Samtidigt svarar
                                                                               nio av tio att man känner sig trygg i trapphus
             Trygghet            86,1%      -13,4%                  86,6%      och källare samt känner personlig trygghet i
                                                                               närområdet på kvällar och nätter.
 Våren 2017 genomförde vi en kundundersökning för
 att ta reda på hur våra hyresgäster uppfattar KFAB   Rent och snyggt   79,8%  -25,0%  75,0%  Rent och snyggt – Gällande fråge-
 som hyresvärd.                                                                ställningarna kring rent och snyggt har
                                                                               KFAB fått något sämre resultat än vid förra
             Hjälp när det behövs  94,9%                                       mätningen som genomfördes 2014, även
 Våra hyresgäster trivs bra och är överlag mycket nöjda. Några   -5,3%  94,7%  fast det är relativt höga siffror i jämförelse
 förbättringsområden finns dock, vilka vi kommer att fokusera på               med andra bostadsbolag. Framförallt är
 framöver. Enkätfrågorna delas in i grupper för att kunna belysa   Serviceindex   88,2%  det frågorna kring sophanteringen som fått
 resultatet på ett bra sätt. När det gäller servicefrågor är det följande   -13,3%  86,7%  relativt låga resultat, så dessa frågor ska vi
 gruppering:                                                                   arbeta aktivt med för att öka nöjdheten
 Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det   -100%  -50%  0,0%  50%  100,0%  kring sophanteringen. 82% är nöjda med
 behövs. De bildar tillsammans Serviceindex. De blå staplarna i   Mycket bra (2017)  Inte så bra (2017)  ◁ 2014  städningen av trapphuset. Sex av tio är nöjda
 diagrammet är positiva svar och de röda är negativa, och den rosa   Ganska bra (2017)  Dåligt (2017)  med städningen av tvättstugan och nästan
 linjen visar förra undersökningens resultat.                                  åtta av tio tycker att städutrustningen i
         SERVICEFRÅGOR delas in i Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs.  tvättstugan är bra. Åtta av tio är nöjda med
 Totalt var det 72,3 % som svarade på enkäten, vilket är en helt otroligt      städningen av gården och skötsel av rabatter,
 hög svarsfrekvens och vi vill därför också passa på att tacka våra   och produktindex, vilket är väldigt glädjande för oss. Resultatet från   Ta kunden på allvar – Det är mycket   Däremot har vi fått lite lägre betyg på frågor   buskar och träd.
 hyresgäster för de värdefulla svar och synpunkter vi fick.  kundundersökningen 2014 ledde till att KFAB var nominerade och   glädjande att i stort sett samtliga svarande   om information om vad som ska
 fick pris i samtliga tre klasser vid en prisceremoni som arrangerades   tycker att det fungerar bra att komma fram   hända i fastigheten, även om vi blivit    Hjälp när det behövs – Här anser i stort
 Om man jämför årets kundundersökning med den som gjordes 2014,   av AktivBo. Så vi kan ju hoppas och hålla tummarna att KFAB vinner   på telefon och få förståelse för synpunkter.   bättre på det sedan förra mätningen.    sett alla hyresgäster att det går mycket eller
 ligger KFAB i stort sett på samma höga nivå vad gäller serviceindex   pris även efter resultatet från årets kundundersökning.  Likaså tycker de allra flesta att bemötandet   Det ska vi därför arbeta vidare med och se   ganska bra att anmäla ett fel till oss!
         vid senaste kontakten och bemötandet   hur vi kan informera bättre vad som ska    92% tycker att de får hjälp inom rimlig tid,
         vid felanmälan samt bemötande från   ske i fastigheten.               och andelen som är nöjda med kvaliteten
         fastighetsskötaren/reparatören har varit bra.                         på utfört arbete är 94%.






                                                                               Allmänna utrymmen – Nio av tio trivs
                                  Produktindex                                 bra i trappuppgången och är mycket eller
                                                                               ganska nöjda över entréns utformning. Nio
                                                                               av tio är även nöjda med tvättutrustningen i
             Lägenheten           86,1%
                                            -12,4%                   87,6%     tvättstugan samt tycker att torkmöjligheterna
                                                                               är bra. 93 % tycker det fungerar bra att få
                                                                               tvättider.

             Allmänna utrymmen  90,5%
                                             -10,5%                  89,5%     Utemiljön – Här anser 86 % att
                                                                               utformningen av gård och närmiljö är ganska
                                                                               bra eller mycket bra. Tillgång till bord och
                                                                               bänkar samt val av blommor, buskar och
             Utemiljön            74,7%
                                          -22,5%                  77,5%        träd har ökat från vår förra mätning, vilket är
                                                                               glädjande att våra hyresgäster uppskattar att
                                                                               vi arbetat och satsat lite mer på utemiljön vid
                                                                               våra fastigheter.
             Produktindex         84,6%
                                            -14,5%                  85,7%
                             -100%     -50%      0,0%      50%       100,0%
            Mycket bra (2017)    Inte så bra (2017)  ◁ 2014
            Ganska bra (2017)    Dåligt (2017)

         ÅSIKTERNA OM Lägenheten, Allmänna utrymmen och Utemiljö bildar tillsammans Produktindex.

         Lägenheten – 96 % av våra hyresgäster   lägenhetsunderhållet. 98 % upplever att
         anser att de trivs bra i sina lägenheter. Nio   lägenhetens ljusmiljö är bra och ca 75 %
         av tio är nöjda med lägenhetens utrustning   av de som svarat är nöjda med lägenhetens
         och 85 % är nöjda med det rådande   ljudmiljö.



 4                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8