Page 4 - Bladet2018
P. 4
Det naturliga boendet i Kungsör
Årets kundenkät visar på Serviceindex Trygghet – En god grannsämja främjar
tryggheten. Bland våra hyresgäster anser
nästan 90 % att de har god kontakt med sina
grannar. Däremot är det nästan 25 % som
mycket nöjda hyresgäster Ta kunden på allvar 94,4% -6,1% 93,9% tycker att förrådens säkerhet mot inbrott inte
är bra eller tillfredställande. Samtidigt svarar
nio av tio att man känner sig trygg i trapphus
Trygghet 86,1% -13,4% 86,6% och källare samt känner personlig trygghet i
närområdet på kvällar och nätter.
Våren 2017 genomförde vi en kundundersökning för
att ta reda på hur våra hyresgäster uppfattar KFAB Rent och snyggt 79,8% -25,0% 75,0% Rent och snyggt – Gällande fråge-
som hyresvärd. ställningarna kring rent och snyggt har
KFAB fått något sämre resultat än vid förra
Hjälp när det behövs 94,9% mätningen som genomfördes 2014, även
Våra hyresgäster trivs bra och är överlag mycket nöjda. Några -5,3% 94,7% fast det är relativt höga siffror i jämförelse
förbättringsområden finns dock, vilka vi kommer att fokusera på med andra bostadsbolag. Framförallt är
framöver. Enkätfrågorna delas in i grupper för att kunna belysa Serviceindex 88,2% det frågorna kring sophanteringen som fått
resultatet på ett bra sätt. När det gäller servicefrågor är det följande -13,3% 86,7% relativt låga resultat, så dessa frågor ska vi
gruppering: arbeta aktivt med för att öka nöjdheten
Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det -100% -50% 0,0% 50% 100,0% kring sophanteringen. 82% är nöjda med
behövs. De bildar tillsammans Serviceindex. De blå staplarna i Mycket bra (2017) Inte så bra (2017) ◁ 2014 städningen av trapphuset. Sex av tio är nöjda
diagrammet är positiva svar och de röda är negativa, och den rosa Ganska bra (2017) Dåligt (2017) med städningen av tvättstugan och nästan
linjen visar förra undersökningens resultat. åtta av tio tycker att städutrustningen i
SERVICEFRÅGOR delas in i Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. tvättstugan är bra. Åtta av tio är nöjda med
Totalt var det 72,3 % som svarade på enkäten, vilket är en helt otroligt städningen av gården och skötsel av rabatter,
hög svarsfrekvens och vi vill därför också passa på att tacka våra och produktindex, vilket är väldigt glädjande för oss. Resultatet från Ta kunden på allvar – Det är mycket Däremot har vi fått lite lägre betyg på frågor buskar och träd.
hyresgäster för de värdefulla svar och synpunkter vi fick. kundundersökningen 2014 ledde till att KFAB var nominerade och glädjande att i stort sett samtliga svarande om information om vad som ska
fick pris i samtliga tre klasser vid en prisceremoni som arrangerades tycker att det fungerar bra att komma fram hända i fastigheten, även om vi blivit Hjälp när det behövs – Här anser i stort
Om man jämför årets kundundersökning med den som gjordes 2014, av AktivBo. Så vi kan ju hoppas och hålla tummarna att KFAB vinner på telefon och få förståelse för synpunkter. bättre på det sedan förra mätningen. sett alla hyresgäster att det går mycket eller
ligger KFAB i stort sett på samma höga nivå vad gäller serviceindex pris även efter resultatet från årets kundundersökning. Likaså tycker de allra flesta att bemötandet Det ska vi därför arbeta vidare med och se ganska bra att anmäla ett fel till oss!
vid senaste kontakten och bemötandet hur vi kan informera bättre vad som ska 92% tycker att de får hjälp inom rimlig tid,
vid felanmälan samt bemötande från ske i fastigheten. och andelen som är nöjda med kvaliteten
fastighetsskötaren/reparatören har varit bra. på utfört arbete är 94%.
Allmänna utrymmen – Nio av tio trivs
Produktindex bra i trappuppgången och är mycket eller
ganska nöjda över entréns utformning. Nio
av tio är även nöjda med tvättutrustningen i
Lägenheten 86,1%
-12,4% 87,6% tvättstugan samt tycker att torkmöjligheterna
är bra. 93 % tycker det fungerar bra att få
tvättider.
Allmänna utrymmen 90,5%
-10,5% 89,5% Utemiljön – Här anser 86 % att
utformningen av gård och närmiljö är ganska
bra eller mycket bra. Tillgång till bord och
bänkar samt val av blommor, buskar och
Utemiljön 74,7%
-22,5% 77,5% träd har ökat från vår förra mätning, vilket är
glädjande att våra hyresgäster uppskattar att
vi arbetat och satsat lite mer på utemiljön vid
våra fastigheter.
Produktindex 84,6%
-14,5% 85,7%
-100% -50% 0,0% 50% 100,0%
Mycket bra (2017) Inte så bra (2017) ◁ 2014
Ganska bra (2017) Dåligt (2017)
ÅSIKTERNA OM Lägenheten, Allmänna utrymmen och Utemiljö bildar tillsammans Produktindex.
Lägenheten – 96 % av våra hyresgäster lägenhetsunderhållet. 98 % upplever att
anser att de trivs bra i sina lägenheter. Nio lägenhetens ljusmiljö är bra och ca 75 %
av tio är nöjda med lägenhetens utrustning av de som svarat är nöjda med lägenhetens
och 85 % är nöjda med det rådande ljudmiljö.
4 5